Billede af: Charlotte Lange
FORMAND: VI VIL VÆRE DEN BEDSTE A-KASSE
Medlemmerne skal have lidt mere, end de forventer, når de er i kontakt med FTFa. Derfor investerer FTFa nu i service. Og så skal FTFa være klar til de opgaver, der finder vej til a-kasserne i fremtiden. Sådan lød det blandt andet fra FTFa’s formand, Steen Lund Olsen, da han stod på talerstolen til FTFa’s delegeretmøde den 27. oktober på Børsen i København.
Faglige organisationer - 27. oktober 2022 - Camilla Bech Hornung
I den seneste beretningsperiode har flere meldt sig ind i a-kassen FTFa. Det betyder, at FTFa nu er 154.000 medlemmers økonomiske tryghed og direkte vej til nyt job. Men ifølge FTFa’s formand ligger der en helt grundlæggende udfordring i at være en konkurrencedygtig a-kasse på et marked, hvor alle a-kasser forvalter den samme lovgivning og udbetaler dagpenge. Derfor investerer FTFa i service:
”I forhold til service i FTFa ligger vi ikke dér, hvor vi gerne vil. Vi vil gerne give medlemmerne følelsen af at have fået lidt ekstra, end de forventede, hver gang de er i kontakt med os. Og det er ikke kun, når vi taler med dem i telefonen, til møder eller ude på skolerne. Det er også, når de møder os digitalt. Tag for eksempel et kig på vores selvbetjeningssystem Tast Selv. Her er vi ikke i mål med at give medlemmerne et lækkert, brugbart digitalt medlemsunivers. Vi investerer derfor i service. For vi vil være den bedste a-kasse på markedet, og vi tror på, at service er et af de steder, vi kan differentiere os i forhold til de andre a-kasser. Vi vil være ambitiøse her,” slog Steen Lund Olsen fast fra talerstolen.
For første gang har hovedbestyrelsen lavet en servicepolitik, som skal vise vejen for den gode service i mødet med medlemmet. Og fra nu af bliver alle medarbejdere og ledere i a-kassen servicetrænet og certificeret deri.
Service går hånd i hånd med digitalisering
For formanden er der ingen tvivl om, at medlemmerne har forventninger til tilgængelighed og personlig rådgivning. Derfor har FTFa i den seneste beretningsperiode sendt deres chatbot på sprogskole, så den nu kan vejlede på engelsk. Det er den første engelsk-talende chatbot i branchen. Derudover kan medlemmerne nu også via MinJobprofil få adgang til lækre designs, når de skriver cv og ansøgninger.
”Tidligere har vi set på digitalisering som en måde at effektivisere og optimere nogle af vores eksisterende processer på. Nu skifter vi perspektiv. Når vi ser fremad, ser vi digitalisering som noget, der kan give medlemmerne en bedre serviceoplevelse,” forklarer Steen Lund Olsen.
Nye opgaver til a-kasserne
Fra talerstolen rettede Steen Lund Olsen også blikket mod fremtiden. Efter folketingsvalget 1. november finder vi nemlig ud af, hvilke nye opgaver, der er politisk flertal for at lægge hos landets a-kasser. Opgaverne, der er på tale, er:
• Ansvaret for de ledige medlemmer de første tre måneder
• Mulighed for at holde digitale samtaler fra start
• Højere dagpenge de første tre måneder
Udsigten til en højere dagpengesats glæder formanden, men han er bekymret for, hvad det vil få af konsekvenser, hvis forslaget finansieres ved at skære i dagpengesatsen for dimittenderne:
”Jeg er alvorligt bekymret for, at den lave dimittendsats undergraver hele dagpengesystemet. Dagpengesystemet er netop afhængigt af, at de studerende melder sig ind, og at alle dem, der kun sjældent er ledige, forbliver medlemmer. Det er en udfordring af de større,” siger Steen Lund Olsen og slutter af:
”Lige nu står jeg her med følelsen af, at alt er i bevægelse. Venstre vil for eksempel sætte beskæftigelsesindsatsen fri og nedlægge jobcentrene, mens regeringen vil lave et forsøg med 4 frikommuner. Beskæftigelsesindsatsen er til debat. Jeg er spændt på at se, hvor det hele lander efter et folketingsvalg, og hvad a-kassernes rolle bliver.”
På delegeretmødet blev formand Steen Lund Olsen genvalgt som formand. Han har været formand for FTFa siden 2018.
OBS! De nævnte opgaver, der kan finde vej til a-kasserne, er forligsbelagt. Det betyder, at der også skal være flertal for dem efter et folketingsvalg, før de kan realiseres.