7 GODE RÅD TIL NÅR JOBSAMTALEN RYKKER ONLINE

Flere virksomheder bruger nu platforme som Skype, når de holder jobsamtaler. Det stiller nye krav til dig som ansøger og mødedeltager i en online jobsamtale. Her får du syv gode råd til at give et godt indtryk.

Jobsøgning - 10. september 2020 - Nicolai Busse Hansen

Flere virksomheder har som følge af corona-situationen taget digitale løsninger i brug, når de skal rekruttere medarbejdere. Det betyder, at du fx bliver inviteret til jobsamtale over Skype. Når jobsamtalen rykker online, stiller det andre krav til dig som mødedeltager, end når du er i samme fysiske rum. Al kommunikation bliver nemlig begrænset til et kamera, en mikrofon, en internetforbindelse, og en videoopkobling til en eller flere personer.

”Når det kommer til onlinemøder og – jobsamtaler, er det vigtigt, at vi spiller hinanden gode”, siger Mathias Høyer Kragelund. Han er cand.mag. i lingvistik og retorik og har specialiseret sig i virtuelle møder i private/offentlige virksomheder.

Her giver han syv gode råd til at gøre den digitale jobsamtale til en succes.

1. Prioritér øjenkontakten
Se ind i kameraet så meget som muligt under jobsamtalen. Til dagligt, når vi taler sammen i det samme fysiske rum, er øjenkontakt vigtigt. Det viser, hvem vi taler til, og at vi er opmærksomme, når andre taler. Derfor er det ekstra vigtigt, at du er opmærksom på, hvor du kigger hen, når du sidder til en online jobsamtale. Sæt fx et farvet mærke eller en smiley ved siden af kameraet på din computer, så du retter blikket den rigtige vej. Løft også din computer og kameraet op i øjenhøjde, så du ikke sidder og kigger nedad.

2. Vis og fortæl, at du er med
Udover øjenkontakten er det en god idé at varme nakkemusklerne op og få gang i nikkeriet, når andre taler. På den måde viser du, at du er med og forstår, hvad der bliver sagt. Med ytringer som ”ja”, ”okay”, og ”aha” udtrykker du det samme. Udfordringen med online møder er nemlig, at vi har en tendens til at blive passive, når vi lytter. Og det kan gøre den, der taler, usikker. Men er du opmærksom på at kommunikere og svare med mimik og stemme, så støtter du godt op om dialogen.

3. Fortæl det vigtigste først
Koncentrationen har det med at falde jo længere tid folk taler, når de deltager på onlinemøder. Derfor skal du hurtigt komme frem til dine væsentligste pointer. Du kan med fordel forberede dig på de typiske spørgsmål, der bliver stillet til jobsamtaler.

4. Notér navne og brug dem, når du har spørgsmål
I de fleste jobsamtaler vil der være mere end én person tilstede fra virksomhedens side. Normalt markerer vores øjne, hvem i rummet vi taler til. Men det kan man ikke under virtuelle møder, da vores øjne kigger ind i et kamera eller på en skærm. Skriv derfor de andre deltageres navne ned, så du er sikker på, at du kan huske dem og bruge dem, når du vil stille et spørgsmål til din eventuelt kommende chef eller HR-medarbejder.

5. Iscenesæt dine omgivelser
Vælg din placering i hjemmet og din baggrund med omhu. Her har du nemlig en gylden mulighed for at iscenesætte dig selv og underbygge din personlighed. Samtidig kan det give noget at tale om. Er du målrettet og resultatorienteret, kan du fx placere dig foran nogen af dine sportstrofæer. Er du videbegærlig, er den tætpakkede bogreol en oplagt baggrund. Arbejder du inden for bankområdet eller er du et struktureret ordensmenneske, kan reolen indeholde din kronologisk opstillede ringbindssamling, som du har brugt til at holde styr på din privatøkonomi de sidste mange år. Din fantasi sætter altså grænserne, men husk dog, at den daggamle opvask og rødvinsslatterne i køkkenet sjældent sender et godt signal.

6. Undgå nervøse vaner
Computerens mikrofon opfanger de mindste lyde og forstærker dem i den anden ende. Derfor skal du undgå at sidde og klikke med kuglepennen eller tromme med fingrene på bordet for at holde det værste af nervøsiteten i skak.

7. Begræns dit kropsprog til det, som kameraet opfanger
Din computers kamera opfanger et begrænset område alt afhængig af, hvor tæt du sidder på skærmen. Derfor skal du ikke bruge de store armbevægelser. Sørg for at begræns dit kropsprog til området foran dit kamera. Ellers kan det hurtigt blive forvirrende at se på i den anden ende.

FLERE RELATEREDE NYHEDER OG CASE HISTORIER

Læs mere nyheder om samme emne. Her er et udpluk...