SÅDAN FINDER DU DINE SUCCESHISTORIER

Gode historier fra dit arbejdsliv er guld værd. Både i dit cv, i dine ansøgninger og når du skal stråle til job- eller MUS-samtalen.

Jobsøgning - 11. juli 2019 - Camilla Bech Hornung

På en håndgribelig og konkret måde giver dine historier nemlig arbejdsgiver indtryk af, hvordan du håndterer krævende opgaver og situationer, hvilke relevante kompetencer – faglige og personlige – du bruger til at gøre det samt hvilke resultater, du har skabt. Det samlede billeder underbygger, at du kan løse de opgaver, der bliver stillet til dig. Det gør din chef og en kommende arbejdsgiver tryg.

Sådan gør du:

Alliér dig med én, du kan udveksle historier med. Hjælp bagefter hinanden med at kortlægge og beskrive hinandens kompetencer.

Find dine succeshistorier ved at tænke på situationer fra dit arbejdsliv, hvor du har brugt dig selv på en lærerig måde. Fortæl og beskriv historien i jeg-form ud fra STARK-modellen:

S - Situation Situation = Tænk på en konkret oplevelse, du er stolt af eller lærte noget af
T - Task Opgave = Hvilken opgave/udfordring/problem skulle du løse?
A - Action Handling = Hvordan gjorde du det helt konkret?
R - Resultt Resultat = Hvad kom der ud af det? Hvad opnåede du?
K - Kompetence Kompetencer = Hvilke kompetencer brugte du?

 

For hver historie, du fortæller, finder du forskellige kompetencer og får konkrete eksempler på dem, som du kan fortælle til din chef eller en kommende arbejdsgiver.

”Vi mennesker husker bedst en stærk fortælling. Når fortællingen indeholder et godt eksempel, en udfordring og en forløsning, fordi opgaven lykkedes, så er det en god historie. Dem kan vi godt li’ at høre og dem husker vi bedre,” forklarer karrierecoach Karsten Madsen.

Han bruger selv STARK-modellen, når han rådgiver medlemmer, der vil godt videre i deres arbejdsliv.

Eksempel på en succeshistorie fortalt udfra STARK-modellen:

S: Jeg arbejdede i en virksomhed, hvor vi løbende lavede tilfredshedsundersøgelser.

T: En af disse tilfredshedsundersøgelser viste, at kunderne ønskede mere personlig rådgivning.

A: Jeg lavede et forbedringsforslag med en skitse over et samtaleforløb med kunden i fokus. Det blev implementeret. Inden disse samtaler forberedte jeg mig på kundens forhold. Under mødet interviewede jeg kunden og tog notater. Jeg rådgav i forhold til de ønsker og behov, kunden havde og ud fra min viden om vores tilbud og kundens behov. Jeg afsluttede mødet, lavede referat, registrerede udbyttet af mødet og sendte opfølgningsmail.

R: Kunderne har efterfølgende meldt tilbage med stor tilfredshed med samtaleforløbet. De fortæller, at jeg fremstår professionel og imødekommende, er god til at lytte og sætte mig ind i deres situation. Kolleger beder mig ofte om sparring og feedback.

K: Faglige kompetencer: Professionel, kunderådgivning, mødeforberedelse, kundenterviews, sparring. Personlige kompetencer: Imødekommende, empatisk, serviceorienteret, grundig, struktureret, initiativrig, forandringsparat, handlekraftig.

FLERE RELATEREDE NYHEDER OG CASE HISTORIER

Læs mere nyheder om samme emne. Her er et udpluk...