Har du brug for rådgivning?
70 13 13 12

SÅDAN TAGER DU TEMPERATUREN PÅ DIT ARBEJDSLIV

Vær opmærksom på din krops signaler. Find ud af hvad der ligger bag, og hvordan du kommer godt videre, hvis du er på den forkerte hylde i arbejdslivet. FTFa's karrierecoach tager dig gennem de tre skridt.

Jobsøgning - 29. juni 2018 - Camilla Bech Hornung

Kend symptomerne

”Life is what happens to you while you’re busy making other plans,” sang John Lennon engang.

Har du en travl hverdag, er det nemt at glemme at stoppe op og mærke efter, om du er på din rette hylde i arbejdslivet. Er du ikke det, sender din krop dig ofte signaler, som er vigtige at reagere på. Signalerne kan fx være tristhed, manglende arbejdsglæde eller ondt i maven, når du kører på arbejde. Det kan også være en indre stemme, der siger: ”Jeg orker det ikke” eller ”mine kolleger er så svære at danse med”.

Symptomerne på, at du ikke trives i dit arbejdsliv, kan være mange, og der kan være flere årsager, som fx:

Du har fået andre prioriteter og værdier
Dit job har forandret sig
Du har fået en ny chef, du ikke samarbejder godt med

Stil diagnosen

Det er vigtigt at finde ind til det, der ligger bag dine symptomer. Roden til din mistrivsel, er nemlig ikke altid så enkel at finde fremtil. Anni Kjeldahl, karrierecoach i FTFa, har mange års erfaring med at tage temperaturen på medlemmers arbejdsliv. Hun bruger især disse to metoder for at komme nærmere en afklaring:

1) Giv dine arbejdsopgaver farver

Få overblik over det faglige indhold i dit job ved at skrive dine arbejdsopgaver ned på papir – stort som småt. Løb listen igennem og giv hver opgave en farve. Grøn er de opgaver, du er glad for. Gul er dem, du kan leve med, hvis de ikke fylder for meget i din arbejdsdag. Rød er de opgaver, som du absolut ikke synes om. Kig nu på vægtningen – altså hvor meget tid, du bruger på de grønne, gule og røde opgaver.

”Fylder de grønne opgaver måske kun 10 %, så skal der jo klart ske noget. Har du mange grønne arbejdsopgaver, som du bruger meget tid på, kan det være et tegn på, at indholdet i dit job er godt nok, men at skoen trykker et andet sted,” siger Anni Kjeldahl.

2) Tegn tre cirkler

"Når jeg sidder over for et medlem, tegner jeg ofte tre cirkler forat give et overblik over, hvilke områder man skal være opmærksom på i sit arbejdsliv. Mange medlemmer ved nemlig ikke helt, hvad problemet er, men de kan bare mærke, at det er der. Cirklerne hjælper med at få overblik og indsigt i de vigtigste områder i dit arbejdsliv. Det er nemlig vigtigt at blive afklaret, så den fremtidige handling bliver en bevidst hen-imod-noget-handling frem for en væk-fra-noget-handling,” fortæller Anni Kjeldahl og forklarer øvelsen:

Der er tre områder, du skal være opmærksom på i dit arbejdsliv– hvad enten du har job eller ej: Det er din faglighed, din personlighed og din motivation.

”Forestil dig, at du tager det bedste af din faglighed sammen med det, du helst vil bringe i spil af din personlighed og tager det, som motiverer dig allermest – det er dér, hvor de tre cirkler overlapper hinanden i midten. Det er din arbejdsglæde og dit ideelle job. Det er dér, hvor du får lov til at bringe din ønskede faglighed, personlighed og motivation i spil,” forklarer Anni Kjeldahl.

De vigtigste områder i dit arbejdsliv

1 - Dine faglige kompetencer er den faglighed du bruger i dit job og de opgaver du løser

2 - Dine personlige kompetencer og hvem du er som menneske og kollega

3 - Din motivation er det, der driver og motiverer dig mest

 

Tag kuren

Peger diagnosen i retning af, at du er på den forkerte hylde, er det en god idé at sparre med dine venner eller FTFa:

Hvis du vil inddrage dine venner, skal du finde en god allieret. Den, der tager dig alvorligt og kigger på dit arbejdsliv udefra og ikke blot minder dig om, at du fx har en god løn og bør være glad for dit job.
FTFa’s karrierecoaches er ikke følelsesmæssigt involveret. De kan ikke gå vejen for dig, men de kan være med til at følge dig i processen og give dig værktøjer, så du kan komme i gang med en afklaring og komme godt videre i dit arbejdsliv.


”Når du opdager, hvad problemet er, skal du tage affære. Tag ansvar for dit arbejdsliv. Giv slip på de ting, som du ikke kan ændre på og fokusér i stedet på de ting, som du kan ændre på. Det er vigtigt at gøre, før du brænder ud, eller før chefen synes, at du godt kan undværes. Men husk på, at det er en proces, og det er ikke noget, du bare kan fikse en tirsdag aften,” slutter Anni Kjeldahl.

FLERE RELATEREDE NYHEDER OG CASE HISTORIER

Læs mere nyheder om samme emne. Her er et udpluk...