HVILKET RÅD VILLE DU GIVE DIT 20-ÅRIGE JEG?
For flere af FTFa’s medlemmer ser arbejdslivet meget anderledes ud, end de forestillede sig, dengang de valgte deres uddannelse. Ifølge Inger-Lise Petersen, der er forsker i karrierevejledning, skal du huske at tage chancer og spørge dig selv om, hvad du gerne vil bidrage med.
Arbejdsliv - 17. oktober 2024 - Camilla Bech Hornung
Som ung står du overfor et vigtigt valg. Nemlig valget af uddannelse. Nogle drømmer om at arbejde inden for et særligt fagområde. Andre drømmer om at få en bestemt jobtitel. Mens andre måske endnu ikke ved, hvad de vil bruge uddannelsen til.
Ifølge en undersøgelse blandt FTFa’s medlemmer svarer 52 %, at de valgte uddannelse på baggrund af deres idé om deres fremtidige karriere. Samtidig siger 43 % af medlemmerne, at deres arbejdsliv ser meget anderledes ud, end de forestillede sig, dengang de valgte deres uddannelse.
”Med et arbejdsmarked, der er præget af løse ansættelser, kommer vi til at se flere karriereskift. Det bliver sværere at forudsige hvilke jobs, der er om 10 år. Så man kan ikke på samme måde planlægge sin karriere som tidligere,” siger Inger-Lise Petersen.
I sin forskning har hun været optaget af eksistentielle samtaler blandt unge, og hvordan de bliver støttet i at finde mening i deres studie og arbejdsliv.
Så hvilket råd ville hun give sit 20-årige jeg, hvis hun kunne?
”Hvis jeg skulle give et godt råd til mit 20-årige jeg, ville det være at være opsøgende, at netværke mest muligt, og at være nysgerrig på de mennesker jeg møder. Tag nogle chancer for at se, om det kunne åbne nogle døre for, at jeg kunne bidrage med noget af det, jeg kan.”
Sådan lyder rådet, da vi tidligere på sommeren talte med Inger-Lise Petersen på årets Folkemøde, hvor hun deltog i en debat om karriere og brancheskift.
Fokusér på det, du vil bidrage med
Som unge tænker vi typisk over, hvad vi gerne vil arbejde med, når vi er færdige med vores uddannelse.
Men i virkeligheden skal vi slet ikke spørge os selv om netop det, hvis det står til Inger-Lise Petersen. I stedet skal vi stille os selv spørgsmålet: Hvad vil jeg gerne bidrage med?
”Længe har vi haft et individfokus, hvor vi har spurgt: Hvad brænder du for? Hvad vil du gerne arbejde med? Det er et pres, for mange ved ikke, hvad de brænder for. Men hvis du i stedet spørger dig selv om, hvad du kunne tænke dig at bidrage med, så er fokus mere udadrettet. Altså du finder ud af, hvad du gerne vil gøre i et job,” forklarer hun.
Selvom vores arbejdsliv kan tage mange drejninger, svarer 61 % af medlemmerne i undersøgelsen, at deres uddannelse har været en hjælp til at opnå deres mål i arbejdslivet.
Om undersøgelsen
- Undersøgelsen spørger medlemmerne ind til emner omkring brancheskift, uddannelse og arbejdsidentitet.
- Undersøgelsen er lavet i maj 2024 blandt et repræsentativt udsnit af FTFa’s medlemmer.
- 1.008 har besvaret.
- Læs hele undersøgelsen her.
Om Inger-Lise Petersen
- Lektor i uddannelse, vejledning og erhverv ved Københavns Professionshøjskole.
- Har tidligere forsket i eksistentiel karrierevejledning hos unge.
- Forsker aktuelt i eksistentielle gruppesamtaler blandt seniorer i overgangen fra arbejdsliv til livet som pensionist.