Har du brug for rådgivning?
70 13 13 12

LAV BEDRE POWERPOINTS

Har du tænkt over, hvorfor det keder dig, når du ser PowerPoint præsentation fyldt med tekst? Det er fordi, PowerPoint er et visuelt værktøj, som er beregnet til billeder og videoer. Og du skal også undgå at falde i fælden med at fylde din eksamenspræsentation med tekst.

Gennemslagskraft - FTFa

Sådan laver du en god Powerpoint præsentation:

Brug billeder og visuelle elementer

Glem de mange linjers tekst. Brug i stedet relevante billeder, evt. kombineret med stikord der understreger din pointe for et slide. Billederne gør tilhørerne nysgerrige og får dem til at lytte aktivt. Og du undgår at stå med ryggen til, imens du læser op fra et slide. Andre visuelle elementer kan være grafer og videoklip.

Brug templates og skabeloner

Medmindre du studerer grafisk design, så undgå at forsøge at designe dine slides selv. Det er en videnskab af sammensætte farver og former, og det kan kun gå galt, hvis du ikke ved noget om det. Brug de skabeloner, som du finder i PowerPoint. Og vælg efter tesen – hellere simpelt end komplekst. Er du helt på bar bund, så vælg den enkle hvide skabelon. Du fylder alligevel billeder på siderne, ik?

Ingen animationer, tak

Undgå animationer, medmindre din eksamen består i at vise, at du kan animere. Brug i stedet din tid på at lave en god struktur på dit oplæg og i at øve din præsentation. Du får point for indholdet og forberedelsen, så det er ærgerligt, hvis tiden gik med at animere overgange fremfor at få dit budskab identificeret og fremført på en overbevisende måde.

Opbygning

Din præsentation starter med en indledning, hvor du kort præsenterer dig selv, dit emne, samt din dagsorden. Fortæl censor og underviser, hvad din hovedpointe er – og dermed, hvad du vil argumentere for i resten af oplægget. Hovedvægten af dit oplæg består nu i at fremlægge dine analysepointer, og hvordan du er nået dertil. Det er her du gør brug af din empiri, teori og metode. Dette er det vigtigste element i din præsentation. Til sidst opsummerer du, hvad du har talt om, gentager din hovedpointe og åbner for spørgsmål. Husk desuden på at afrunde høfligt – en høflig afrunding, giver et godt indtryk hos tilhøreren.