Sådan opbygger du et pitch
En disposition til et klassisk pitch, kan fx se sådan ud:
1. Start med en kort teaser
Start med en kort teaser om, hvad produktet er. Slå fra start fast, hvad du kan, og hvordan dit produkt skaber værdi. Og det på en måde, hvor man kan mærke din passion for dit produkt – altså dit why.
Fortæl om dit produkt eller ydelses unikhed – hvor adskiller du dig fra dine konkurrenter på markedet? Måske har du en hel særlig og nytænkende idé, hvor du disrupter et helt marked? Det kan også være meget mere jordnært som fx at du er pålidelig, billigere, særlig kontaktbar eller noget helt andet.
2. Fortæl kort om hvem du er
Sæt ord på hvorfor du/dit team er de rigtige til at udføre din idé.
3. Vis en solid budgetmodel
Demonstrer hvordan du måler din virksomheds succes. Kom omkring omsætning, brugere, om kunder kommer tilbage og anbefaler produktet til andre? Præsenter også en kort analyse af, hvor du befinder dig i markedet lige nu, og hvad din strategi er for de næste par år.
4. Slut af med kort at opsummere dit produkt igen
Få feedback
Start med at pitche din idé til dit netværk. Øv dig i at tage imod feedback. Selv om du ikke umiddelbart er enig i feedbacken, kan den være brugbar og hjælpe dig videre i arbejdet med din idé. Pitch din idé til folk, du ikke kender. Er folk uden for dit netværk villige til at høre om din idé, og synes de, at den er god, er det en indikation på, at du har fat i noget af det rigtige.
For at opsøge muligheder for at pitche din idé kan du fx tage på iværksætter- og branchemesser, deltage i pitching workshops, bruge dit netværk og komme i dialog med folk på gaden. Pitch ikke mindst din idé til potentielle kunder. Vent ikke til at alt er helt skåret til. Kom ud og prøv dig af på målgruppen.
Læs flere råd her Kom godt fra start med din virksomhed