UDVIKL DIN IDÉ SOM IVÆRKSÆTTER

Drømmer du om at tilbyde din viden som fx coach, rådgiver eller behandler? Her får du fem råd til, hvordan du kommer godt fra start og får udviklet din idé.

Arbejdsliv - 04. april 2018 - Anne Bay

1. Gør din idé skarp

Din idé skal være så skarp, at du kan præsentere den for dine kommende kunder på kort tid – og ikke kun så de forstår, hvad du sælger, men endnu vigtigere: Hvilken værdi, du skaber for dem. Når du udvikler din idé, skal du kunne pege på, hvad der gør den stærk, hvad der udfordrer den, og hvordan den adskiller sig fra andre konkurrerende koncepter. Det kan fx være, at din metode er anderledes end andres, at din idé er tidsbesparende for dine kunder, at din idé er unik, eller simpelthen bare er den billigste.

Få mere inspiration til at pitche din idé af Sam Horn. Hun er forfatter, keynote taler og ceo hos INTRIGUE AGENCY. Se hendes TedTalk ”How to Create Interest and Connect with Anyone” her

2. Idégenerering

Når du udvikler og forfiner dine idéer, er der er hjælp at hente i utallige idégenereringsmetoder. Du kender nok allerede brainstorming. Men har du prøvet omvendt brainstorming eller svømmepølen? Laver du en google-søgning på ’idégenerering metoder’ finder du masser af værktøjer, der kan hjælpe dig til at få en struktureret proces.

Omvendt brainstorming

Få alle de dårlige ideer på bordet. Og vend dem derefter om til en god idé. Hvis ideen fx er helt urealistisk og urealiserbar, hvordan får du den så skaleret til at virke? Når du har fundet den mest kedelige vinkel, vender du den på hovedet til en spændende og salgsbar idé. Indeholder idéen ulovlige elementer, hvordan vil ideen så se ud i en lovlig udgave?

Svømmepølen

Det er en gruppeøvelse. Alle deltagere skriver en idé i en cirkel midt på et stort stykke papir. Læg papiret ned i ’svømmepølen’ - et bord eller gulv. Gør det samme med hver idé eller hvert element af din idé (fx målgruppe, design, marketing, salgskanaler, prissætning, forretningsmodel). Herefter tager hver deltager et af papirerne op og skriver sin tilføjelse til ideen på papiret og lægger det tilbage i svømmepølen. Har man ikke noget at tilføje, tager man det næste papir i bunken. 

3. Lav din forretningsmodel

Det er ikke nok at have en god idé. Din idé skal kunne realiseres. En forretningsmodel viser, hvordan du skaber værdi for dine kunder og for din virksomhed, og hvordan du helt praktisk har tænkt dig at gøre det. Det er altså en model over, hvordan din virksomhed er eller bliver levedygtig.  En forretningsmodel tager bl.a. højde for virksomhedens økonomi, værdiskabelse, samarbejdspartnere, kunder og marketing.

Der er mange tilgange til forretningsmodellen. En model, der ofte bliver brugt, er Business Model Canvas. Modellen er frit tilgængeligt på nettet.

4. Test din idé

Ved du, hvordan dine kunder tænker, og hvad der er vigtigt for dem? Mange iværksættere vil gerne have et færdigt produkt, før det testes hos brugerne. Men det er risikabelt og kan være en dyr fornøjelse at investere tid og penge i at udvikle din idé uden at have føling med kunderne. Du risikerer nemlig, at du bliver for optaget af, hvad du selv mener, produktet skal kunne, frem for at spørge, hvad kunderne rent faktisk ønsker.

Så prøv løbende din idé af hos folk i dit netværk eller potentielle kunder og tilret din idé efter den feedback, du får. På den måde sikrer du, at du har et kundepotentiale, der kan se værdien af det, du laver, samtidig med at du forfiner og udvikler din idé.

5. Vælg dit navn og køb et domæne

Hvad skal din virksomhed hedde? Du kan med fordel tænke markedsføring ind, når du vælger navnet til din virksomhed, uanset om dine forretningsambitioner er store eller små. Fortæller dit navn fx noget om, hvad du sælger, er det lettere for kunderne at huske, hvad du tilbyder. Husk altid at undersøge om andre allerede bruger dit navn. Søg fx hos DK-Hostmaster. Et domæne koster ca. 50kr, så det er en god og billig investering at købe det hurtigt, så andre ikke har snuppet det navn, du har bygget din idé op omkring. Der findes en række udbydere af domæner, men alle danske domæner bliver registreret hos DK-Hostmaster. Overvej, om du vil købe et eller flere – eksempelvis andre domænenavne, der minder om dit navn, eller andre domæner fx .com, .org, .nu eller .se, hvis du fx planlægger rette dig mod det svenske marked.

Hedder din virksomhed fx Effektiv Erhvervscoaching og dit navn er Claus Hansen, kan du købe en række domæner, der hedder: effektiverhvervscoaching.dk, effektivcoaching.dk, claushansen.dk, claushansencoaching.dk, coaching.nu, claushansencoaching.se

Rådene er givet af Anne Bay, der er jobrådgiver i FTFa’s kunstteam. Hun har fokus på iværksætteri og selvstændig virksomhed.

FLERE RELATEREDE NYHEDER OG CASE HISTORIER

Læs mere nyheder om samme emne. Her er et udpluk...