TIPS TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
Når du opretter din LinkedIn-profil, er der tre ting, du primært skal fokusere på for at gøre det bedst mulige indtryk. Vi guider dig godt på vej.
LinkedIn - FTFa
1. Profil- og baggrundsbillede
Dit førstehåndsindtryk dannes bl.a. af dit profilbillede, så gør dig umage. Både dit profil- og baggrundsbillede må gerne afspejle den branche, som du søger i. Baggrundsbilledet giver dig mulighed for at vise, hvilken branche du er i. Er du fx serviceøkonom kunne et billede af en hotelfoyer, en konference eller et musikevent være relevante baggrundsbilleder. Er du finansøkonom ville et rådgivningsmøde eller et til-salg-skilt foran et hus fortælle, hvilket speciale du har inden for finanssektoren.
Do’s til dit billede:
- Smil
- Kig ind i kameraet
- Vælg et nærbillede, hvor man kan se begge dine øjne, så folk kan se dig, når du kommenterer på en blogpost, og dit billede er småt
- Hold baggrunden neutral, så den ikke tager opmærksomheden fra dig
- Klæd dig på samme måde, som du ville gøre til en jobsamtale. Det øger din troværdighed
Don’ts til dit billede:
- Upload et billede i grynet kvalitet og dårligt lys
- Et gammelt billede, som ikke ligner dig længere
- Ikke-arbejdsmæssige situationer som ferier, byture eller selfies
2. Overskrift
Din overskrift skal kunne stå alene og være en appetitvækker, som gør at folk til at klikke videre ind på din profil. Husk, at folk kun ser dit billede og din overskrift, når du fx kommenterer på LinkedIn. Så din overskrift skal give dem lyst til at klikke videre ind og læse mere om dig.
Fortæl fx hvad du interesserer dig for fagligt, eller hvad arbejder dig med. Tag udgangspunkt i de gode søgeord, som du fandt frem til under De rigtige søgeord. Du kan vælge at fokusere på dine søgeord – men du har også muligheden for at supplere med, hvad du tilbyder/tilfører virksomheden. Eksempel:
a) Finansøkonom | Økonomistyring | Kunderådgivning | En serviceminded excelhaj.
b) Finansøkonom – styrer kundernes budgetter, så banken får overskud.
3. Resumé
De fleste hopper over resuméet, fordi det består af fritekst. Læg noget krudt i at få lavet en super skarp præsentation af dig selv. Start med din elevatortale (Se Elevatortalen): Hvem er du, hvad brænder du for, og hvad kan du? Husk at skrive det vigtigste først – detaljerne kan komme længere nede i teksten. Kan du nævne, hvilken forskel du gerne vil gøre, er det kun et plus.