BRUG DE RIGTIGE SØGEORD
Hvilke søgeord vil en fremtidig arbejdsgiver søge på for at finde kandidater? Målrettede søgeord forbedrer i høj grad dine jobchancer. Optimér din synlighed ved at overveje dine søgeord allerede inden, du opretter din profil.
LinkedIn - FTFa
Søgeord er 4-5 ord, der beskriver dit personlige brand. Men hvordan vælger og bruger du dine søgeord? Vi giver dig 3 trin til at optimere din profil med søgeord:
1. Spørg andre til råds
Vi har en tendens til at vælge personlige kompetencer, når vi skal beskrive os selv. Det er ikke optimalt. Fokuser i stedet på de ord, som beskriver dine faglige evner. Find frem til dine faglige ord ved at nærlæse jobbeskrivelser, som du kunne varetage, og læg mærke til hvilke faglige ord de bruger. Spørg dit netværk, hvordan de ser dig, eller se på andre mennesker, der minder om dig og find ord, der beskriver deres kvaliteter.
2. Brug dine søgeord korrekt i din profil
Din overskrift og dit resume er de to vigtigste steder, hvor du kan skrive dine søgeord. Så øger du dine chancer for at blive fundet af fremtidige arbejdsgivere. Vil du øge dine chancer endnu mere, kan du skrive dine ord ind i alle de felter, hvor det er muligt. Du kan se den fulde liste for alle de mulige felter længere nede i artiklen.
3. Test dine søgeords styrke
Test dine søgeord med jævne mellemrum, så du sikrer dig, at du hele tiden ligger forrest i køen til drømmejobbet. Det kan jo være, at du er den eneste i verden, der synes, de er fede – og så er det på tide at udskifte dem.
Sådan tester du dine søgeord
1. Undersøg hvilke ord der bliver brugt i din branche. Hvad står der i stillingsopslag etc.
2. Lav en LinkedIn søgning på dine primære søgeord og det område du søger job i. Hvor er din LinkedIn-profil placeret? Kig på profiler, der ligger over dig, og se, om du kan du lære noget af deres søgeord.
3. Lav en google søgning på dine primære søgeord og det område du søger job i. Er du tilfreds med din placering? Hvis ikke, så kig igen på dem der ligger over dig, og undersøg, hvilke ord de benytter sig af.
Få dine kompetencer frem på LinkedIn
Du har forskellige muligheder for at få dine kompetencer frem på LinkedIn. Her er en kort guide til de forskellige felter, så du kommer tættere på et job via LinkedIn.
Overskrift
Fang opmærksomheden med en sigende og fængende overskrift.
Resumé
Gør læseren nysgerrig med dit résumé. Det kan fx være med stikord, der fortæller, hvad dine kernekompetencer er.
Tidligere titler
List de titler du har haft i din tidligere erhvervserfaring.
Tidligere jobbeskrivelser
Uddyb hvad dine tidligere jobs bestod af. Hvad havde du af ansvarsområder, og hvilke resultater opnåede du?
Anbefalinger
Her kan dit netværk anbefale dig. Spørg kolleger, vejledere og studiekammerater om de har lyst til at anbefale dig. Det er også en god idé at anbefale andre.
Frivilligt arbejde
Fortæl om dine erfaringer fra frivilligt arbejde. Det er en rigtig god måde at få kompetencer og erfaring tidligt i dit arbejdsliv.
Projekter
Vis hvilke projekter du har arbejdet med. Fx konklusioner fra projektarbejde på studiet.
Uddannelse
Skriv om din uddannelse og hvilke kompetencer du har fået eller hvilken retning du er interesseret i.
Kompetencer og anerkendelser
Skriv dine kompetencer og anerkendelser.
Interesser
Her kan du skrive kort om dine interesser for at uddybe din faglige profil med at vise noget af din personlighed.