SÆLG TIL DINE KUNDER

Salg er et håndværk, du kan lære

Som selvstændig skal du hele tiden være attraktiv overfor nye kunder. Grundlæggende handler salg om at skabe relationer. En relation, hvor kunden interesserer sig for dit produkt, ser et behov for produktet og har tillid til lige netop det, du gør og står for, så kundens eventuelle forbehold forsvinder.

Få hjælp til at komme i gang

Du kan blive dygtig til at sælge ved at prøve dig frem. Du har også mulighed for at hyre en salgstræner til at træne dig. Vælger du at hyre en salgstræner, skal du undersøge, om trænerens stil passer til dig. Har vedkommende fx erfaring med din branche? Spørg evt. dit netværk for anbefalinger.

Husk salgsbetingelser og en gyldig faktura

Lav klare salgsbetingelser, så der ikke er tvivl om de vilkår, du sælger under. List op hvad kunden helt præcist betaler for. Beskriv returret, reklamationsgangen, porto, fortrydelsesret, seneste afbud med pengene tilbage osv.

Hvis man fx har købt en rabatordning på fem sessioner i et forløb, hvornår udløber det så? Og hvordan gør du fx i forhold til indløsning af gavekort, hvis du lukker din virksomhed? Situationer som disse er gode at få forklaret og nævt i salgsbetingelserne.

En faktura indeholder følgende lovpligtigt indhold:

  • Udstedelsesdato
  • Fortløbende fakturanummer
  • Sælgers CVR-nummer, navn og adresse
  • Købers navn og adresse
  • Varen eller ydelsens art og mængde
  • Dato for varelevering hvis den er forskellig fra fakturereingsdato
  • Momsgrundlaget, enhedspris uden moms, eventuelle rabatter, bonus og prisnedslag, hvis de ikke er indregnet i enhedsprisen
  • Den gældende momssats
  • Det samlede momsbeløb

Flere regnskabsprogrammer har fakturafunktioner – fx har Dinero en gratis udgave.

Salgskanaler

Der er forskellige måder at sælge på - ligesom der er forskellige måder at nå dine kunder på. Du kan både sælge direkte til slutbrugeren (B2C) eller du kan sælge til en virksomhed (B2B). Jo tættere du er på kunden/slutbrugeren du, jo mere profit på varen får du. Men måske er der et større salg i at sælge til én grossist eller indkøber i en virksomhedskæde/kommune? Overvej dog, hvor meget af din indtægt, der må komme fra en enkelt kunde. Står en stor kunde fx for 60% af din indtægt, er du sårbar, hvis du mister kunden.

Her er to eksempler på salgskanaler som hhv. producent og massør:

Producent > Grossist > Grossist > Butik > Kunde 
Producent > Grossist > Butik > Kunde 
Producent > Butik > Kunde 
Producent > Kunde 

Massør > Kommune > Afdeling > Kunde 
Massør > Arbejdsplads > Kunde 
Massør > Klinik > Kunde 
Massør > Kunde 

Som massør kan du måske tage en højere pris pr. behandling, hvis du sælger din ydelse til private kunder. Men du skal til gengæld lave mange salg for at få din indtjening hjem. Får du en fast aftale med en virksomhed, hvorefter virksomheden formidler din ydelse til medarbejderne, skal du måske lave færre salg for at have en fast kundegruppe, som tilsammen giver din ønskede indtjening.

Markedsføring

Vil du have dit produkt eller ydelse ud over rampen, skal du have styr på din markedsføring eller alliere dig med nogen, der har. Markedsføring en en diciplin i sig selv. Her åbner vi derfor kun døren lidt på klem, så du selv kan arbejde videre med markedsføring, når din virksomhed er klar til det. Søgemaskineoptimering (SEO) er fx et af de fokuspunkter, som du bør arbejde med, hvis du vil have en chance for at kunderne finder dit produkt, når de søger på Google. 

I langt de fleste tilfælde er markedsføring en kombination af betalt markedsføring og brug af gratis, men tidskrævende kanaler. Til at starte med er det godt at have overblik over de platforme, du kan bruge i din markedsføring. Vi typisk skelner mellem tre typer af medier:

Owned media:
Det er de medier, du selv ejer. Fx din hjemmeside, webshop, din blog, tryksager og dit nyhedsbrev.

Paid media: 
Det er andres medier dvs. at du skal betale penge for at være synlig. Fx hvis du køber en annonce i en avis/magasin. Sociale medier bevæger sig i krydsfeltet, da det i bund og grund er gratis at have fx en facebookside og dele opslag, mens det kræver annoncekroner for at nå bredt ud med dit indhold fx gennem købte adwords.

Earned media:
Earned media er gratis omtale og lægger sig op ad den traditionelle mund-til-mund omtale. Det er ofte en effektiv form for markedsføring, til gengæld tager den lang tid at opbygge og du kan ikke "kontrollere", hvordan dit produkt brandes. Anmeldelser af dit produkt er et eksempel på earned media.

 

Planlæg din markedsføring

Lav en plan for, hvordan din markedsføring skal se ud i løbet af et år. Lav fx et årshjul, hvor du tager højde for årstider, mærkedage, kampagner, arrangementer osv. I årshjulet kan du fx notere, hvor ofte du sender nyhedsbreve ud, deler indhold på de sociale medier, hvornår du deltager i messer og netværksmøder mm. Dit årshjul kan du fint lave i Word, Excel eller i din kalender.

Kend det gode tidspunkt

Undersøg hvornår dine kunder typisk bruger dine ydelser - er det fx omkring juletid eller i op til sommerferien at kunderne er særligt interesseret i dit produkt. Hvornår læser de typisk dine nyhedsbreve på mail? Og på hvilket tidspunkt på dagen er de oftest aktiv på de sociale medier? Brug fx Google Analytics til at blive kolgere på, hvordan dine besøgende færdes på din hjemmeside.

FÅ FLERE RÅD TIL AT STARTE SOM SELVSTÆNDIG HER

Læs mere om hvordan du kommer godt fra start med din virksomhed
FÅ FLERE RÅD TIL AT STARTE SOM SELVSTÆNDIG HER