BLIV AFKLARET OMKRING DINE KOMPETENCER

jobmodel-handling-lyseblaa3.png 

Et godt jobmatch er, når du matcher kompetencer, arbejdsopgaver og værdier.Når du er tilpas fagligt udfordret og samtidig har kompetencerne til at løse dine arbejdsopgaver, har du fundet den balance, der kaldes ”arbejdsflow”. For at finde de jobs, der passer bedst til dig og giver dig størst arbejdsflow, kan du med fordel tage et kig i bakspejlet:

Hvornår var du sidst opslugt af en arbejdsopgave? Hvad lavede du helt konkret? Hvad består en god arbejdsdag af? Og hvilke værdier vil du ikke gå på kompromis med fx løn, ansvar eller selve sagen? 

For at kickstarte din afklaringsproces og kortlægge din motivation og kompetencer kan du trin for trin følge vores guide nedenfor og fylde de tre cirkler med ord, der bedst beskriver dig.

FIND DINE KOMPETENCER:

FIND DINE KOMPETENCER:

Det blå felt i midten af cirklerne er dit ideelle jobmatch. Det er dér, hvor du bringer dine faglige og personlige kompetencer i spil for at løse jobbets kerneopgaver, og hvor dine vigtigste motivationsfaktorer er tilgodeset. Hvad skal dit blå felt og dine cirkler indeholde?

Find din motivation

  • Hvad har drevet mig indtil nu?
  • Hvad skal drive mig fremadrettet?
  • Hvilke beslutninger husker jeg, som de største og sværeste i mit liv og hvorfor?

De valg, du træffer i arbejdslivet og privatlivet, fortæller noget om dine værdier, som er afgørende for din motivation. Værdier og motivation varierer fra person til person og kan ændre sig med alderen. For nogle mennesker ligger den store drivkraft i at arbejde for en bestemt sag eller tjene penge. Andre motiveres af at mestre et håndværk, en kunstart eller en teknik.


At blive bevidst om, hvad der driver dig, kan både handle om dybere overvejelser om faglig tilfredshed, udvikling, ansvar og mere jordnære forhold som løn, køreafstand, arbejdstider, samarbejdsformer og ledelsesstil. 


Når du har gjort op med dig selv, hvad der virkelig betyder noget for dig og i hvilken rækkefølge, ved du også, hvad du ikke vil og kan gå på kompromis med i et job. Det gavner ikke på den lange bane at få et job, hvor du inderst inde ved, du ikke vil trives. Når det er sagt, kan du vælge at gå på kompromis for at få noget erfaring på den korte bane, så længe det ikke overskrider din ”smertegrænse”. Vær ærlig over for dig selv.

Find dine faglige kompetencer

Dine faglige kompetencer finder du ved at beskrive, hvilke arbejdsopgaver, du har løst indtil nu. Hvad gør og gjorde du helt konkret? Vær detaljeret. Er du nyuddannet, tager du fat i dine studiejobs, fritidsjobs og frivilligt arbejde.
Næste skridt, som virkelig giver indsigt, er at skelne mellem dine kvalifikationer, kompetencer og styrker. Det gør du ved at spørge:

  • Hvad er jeg kvalificeret til? Kvalifikationer er fagspecifik viden og teknisk kunnen, du fik under din uddannelse. Dine formelle kvalifikationer siger ikke nødvendigvis noget om de opgaver, du er kompetent til at løse og hvordan.
  • Hvad er jeg kompetent til? Dvs. hvilke opgaver kan du reelt løse og på hvilket niveau ud fra både din erfaring og dine kvalifikationer.
  • Hvad er mine styrker? Det er de faglige og personlige kompetencer, du bruger, når du får energi af at løse en opgave. Måske er din styrke at formidle, og derfor bliver du opslugt af at undervise eller rådgive.  


Lav din egen liste og tænk desuden over:

  • Hvilke arbejdsopgaver skal fylde mere og hvilke skal fylde mindre? Gerne i prioriteret rækkefølge.
  • Hvilke opgaver og omstændigheder giver mig energi og hvilke dræner mig?
  • Hvad er jeg særligt god til, og hvad vil jeg være god til i de næste 5-10 år? Hvilke kompetencer vil jeg gerne udvikle? Svaret giver dig et billede af dine styrker og din motivation.

Find dine personlige kompetencer

Dine personlige kompetencer siger noget om, hvem du er som menneske, medarbejder og kollega, dvs. hvordan din personlighed og livserfaring kommer til udtryk i dit arbejdsliv. Ved du hvilke styrker, der ligger i alt det, du gør og den du er, som du ikke behøver tænke over?

Har du lagt mærke til, at noget er mere naturligt for dig end for andre, fx ordenssans, handlekraft eller indlevelse?
Hvis du tager et kig i helikopterperspektivet:

•    Hvilke af mine personlige træk og menneskelige egenskaber er mest fremtrædende? Gennem hvilke erfaringer er de blevet trænet, finpudset og forvandlet til personlige kompetencer og styrker, som du kan trække på professionelt?

Måske har du ledelseskompetencer fra dit fritidsjob som fodboldtræner. Måske er du projektlederen eller eventkoordinatoren, der har styr på alle detaljer, fordi orden, struktur og overblik er noget, du skaber helt automatisk. Måske er du en tillidsvækkende rådgiver, fordi du bruger din naturlige indlevelsesevne til at lytte og spørge ind til kundens situation.

•    Indadvendt eller udadvendt? Hvad er styrken i min profil, og hvordan taler jeg om den?

Måske er du grundlæggende indadvendt og en ualmindelig skarp analytiker, fordi du som person er detaljeorienteret og fokuseret. Måske er du grundlæggende udadvendt og har succes som sælger, fordi du bruger din sociale intelligens til at skabe relation til kunden.

•    Hvordan har jeg bragt mine personlige kompetencer og styrker i spil for at løse kerneopgaverne i mine jobs indtil nu?

Se eksempler på kompetencer for en projektleder

Udvalgte faglige kompetencer:

  • Konceptudvikling
  • Planlægning og kalenderstyring 
  • Opfølgning på interessenter, projektdeltagere og bidragydere
  • Procesfacilitering   
  • Lean

Udvalgte personlige kompetencer:

  • Systematisk og metodisk
  • Styrende og fokuseret
  • Iderig og resultatorienteret Initiativrig og afsluttende
  • Beslutningsdygtig
  • Handlekraftig
  • Kommunikerende
  • Ansvarsbevidst 

Se eksempler på kompetencer for en administrativ medarbejder

Udvalgte faglige kompetencer:

  • Indsigt i regelsæt, love, paragraffer og procedurer
  • Sagsbehandling
  • Dokumentation og afrapportering
  • IT systemer
  • Kundebetjening via telefon og mail

Udvalgte personlige kompetencer:

  • Analytisk på tal og ord
  • Struktureret
  • Grundig – dobbelttjekker alt
  • Kritisk
  • Vedholdende og stabil
  • Lyttende og serviceminded
  • Tålmodig
  • Samvittighedsfuld  

Tænk over de grundlæggende værdier i dit arbejdsliv

Brug mindst et kvarters tid på at tænke over de grundlæggende værdier i dit arbejdsliv – alt det, der er vigtigt for: Faglig tilfredsstillelse, anerkendelse, udvikling, økonomi, udvikling, fællesskab, trygge rammer, ordnede forhold, respekt osv. Hvis du er i tvivl om, hvor du skal starte, så tænk på konkrete situationer, afgørende forandringer, store beslutninger: Hvad styrede dine reaktioner og valg? 

Når du har gjort det, udvælger du 10. Dernæst prioriterer du de 3 vigtigste. Og spørger så dig selv: Hvad skal der til for at disse værdier bliver opfyldt i mit arbejdsliv? Hvad skal der ellers til? Og hvad mere?  

Når du skal til fase 2: Målsætning

Formålet med afklaringsprocessen er at give sig tid til tænke stort og kreativt, at dykke ned i gamle drømme og nye ideer, være nysgerrig, åben og undersøgende, indtil du er klar til at indsnævre din søgning. Så tager du hul på fase 2 ved at definere et klart mål og lægge en plan for vejen derhen.


Der er ingen regler for, hvor lang tid afklaringsprocessen tager. Men hvis du efter et par måneder stadig er uafklaret, kan det være fordi, du har svært at vælge mellem flere mål, og hvilket ét af dem, du vil satse på. Rigtig mange oplever at blive handlingslammede, fordi de føler sig ”fanget mellem to stole”. Så er det tid til at teste et af dine mål i en afgrænset periode. Det giver dig viden og klarhed, som gør det lettere at beslutte, om du skal give slip på målet eller fortsætte mod målstregen.

KONTAKT VORES JOBRÅDGIVERE

Er du ledig kan du altid bruge FTFa's jobrådgivere som sparringspartnere. Vi kender dit fagområde og arbejdsmarked, fordi vi samarbejder med 58 faglige organisationer og 500 virksomheder.

Ring på telefon 7013 1312 eller book møde via Tast selv.

Book møde via Tast selv
top

Afspiller nu: