Studerende | Nyuddannet | Netværk |

STUDERENDE KLÆDT PÅ MED LINKEDIN

STUDERENDE KLÆDT PÅ MED LINKEDIN

Et arrangeret stævnemøde mellem studerende og mulige praktikpladser fandt sted, da UCN Aalborg afholdt MatchMaking i marts. Over 300 studerende og masser af stande gjorde skolen til en sydende messe. FTFa var med for at rådgive de studerende og tilbyde workshops i brug af LinkedIn.

”Hvor mange af jer har en LinkedIn-profil?” spørger Kasper Jørgensen oppe fra tavlen i det klasselokale, FTFa har lånt til en workshop om LinkedIn.

Det har alle de studerende, der har sneget sig ind på dagens tidligste workshop.

”Og hvor mange forbindelser har I?” fortsætter han.

Her viser det sig, at de studerende ikke har haft så meget fokus på at bruge LinkedIn til at skabe forbindelser.

Kasper Jørgensen fortæller de studerende om en kvinde, han talte med for nyligt. Hun var i gang med at flytte tilbage til Danmark og havde endnu ikke søgt arbejde, men havde netop opdateret sin LinkedIn-profil. En arbejdsgiver fandt hende, fordi hun havde benyttet arbejdsgiverens søgeord i både overskrift, resumé, erfaring og kompetencer. En uge efter at arbejdsgiveren slog hende op på LinkedIn, havde hun første arbejdsdag. Med et traditionelt jobopslag kunne den proces have taget op til tre måneder.

I mellemtiden har LinkedIn-ekspert Anni Fosgrau rådgivet studerende enkeltvis i FTFa’s stand.

”Det handler meget om, hvordan man brander sig, og det man kan. Både i ansøgninger og på LinkedIn,” siger hun og fortsætter:

”Man kan faktisk bruge LinkedIn under sin studietid til at krydre sine projekter og rapporter. Ved at følge personer og virksomheder inden for branchen, får man indblik i, hvad der rører sig. Så kan man perspektivere til de studier, man nu er i gang med.”

SÅDAN SAGDE DELTAGERNE

  • SÅDAN SAGDE DELTAGERNE

    Kjærulf Thomsen

    Læser til bygningskonstruktør på UCN Aalborg og skal søge praktikplads.

    ”Min LinkedIn-profil er ikke sådan særligt opdateret. Det første, jeg skal ind og have lavet, er mit profilbillede og min baggrund. Så har jeg noget tekst, jeg skal have ændret på, så jeg kan blive interessant for virksomheder i deres søgning efter medarbejdere. Der er nogle ordvalg, jeg vil gøre anderledes. Jeg fik at vide, at når virksomheder søger, søger de på ord. Jeg skal ind og vælge nogle andre ord, så det bliver mere specifikt, hvad jeg vil ud og lave bagefter. Så er der noget på mit cv, jeg skal ændre.”

  • SÅDAN SAGDE DELTAGERNE

    Kasper Pajkes

    Læser til bygningskonstruktør på UCN Aalborg og har netop fået praktikplads.

    ”Jeg lagde mærke til, at man skal sørge for, at ens LinkedIn stemmer overens med det cv, man egentlig sender ud. Nu var mit praktiksted ikke inde og kigge på min LinkedIn, men hvis de havde gjort det, var det nok ikke det hele, der havde stemt overens. For da jeg blev opfordret til at lave ansøgningen, gik jeg i dybden med mange af tingene, og det har jeg ikke gjort på min profil. Jeg vil gå ind og gøre mit cv mere attraktivt, og gøre de der catchlines mere fængende, så man får lyst til at læse videre.”

  • SÅDAN SAGDE DELTAGERNE

    Klaudia Grodzicka

    Læser Architectural Technology and Construction Management på UCN Aalborg.

    ”Jeg troede, det var godt at fortælle alt, hvad jeg har lavet, men det er det ikke. Jeg gør fx rent og har tidligere arbejdet med salg. Nu ved jeg, at jeg skal have mere fokus på, hvad jeg søger efter og skrive indhold ift. det job, jeg vil have. Jeg skal skrive om mine interesser, og hvem jeg er. Jeg vil ændre nogle oplysninger, men jeg vil også være mere aktiv på min profil. Jeg troede kun, LinkedIn var til at finde et job med. Jeg skal også like og kommentere nogle opslag.”

  • Kjærulf Thomsen

    Læser til bygningskonstruktør på UCN Aalborg og skal søge praktikplads.

    ”Min LinkedIn-profil er ikke sådan særligt opdateret. Det første, jeg skal ind og have lavet, er mit profilbillede og min baggrund. Så har jeg noget tekst, jeg skal have ændret på, så jeg kan blive interessant for virksomheder i deres søgning efter medarbejdere. Der er nogle ordvalg, jeg vil gøre anderledes. Jeg fik at vide, at når virksomheder søger, søger de på ord. Jeg skal ind og vælge nogle andre ord, så det bliver mere specifikt, hvad jeg vil ud og lave bagefter. Så er der noget på mit cv, jeg skal ændre.”

  • Kasper Pajkes

    Læser til bygningskonstruktør på UCN Aalborg og har netop fået praktikplads.

    ”Jeg lagde mærke til, at man skal sørge for, at ens LinkedIn stemmer overens med det cv, man egentlig sender ud. Nu var mit praktiksted ikke inde og kigge på min LinkedIn, men hvis de havde gjort det, var det nok ikke det hele, der havde stemt overens. For da jeg blev opfordret til at lave ansøgningen, gik jeg i dybden med mange af tingene, og det har jeg ikke gjort på min profil. Jeg vil gå ind og gøre mit cv mere attraktivt, og gøre de der catchlines mere fængende, så man får lyst til at læse videre.”

  • Klaudia Grodzicka

    Læser Architectural Technology and Construction Management på UCN Aalborg.

    ”Jeg troede, det var godt at fortælle alt, hvad jeg har lavet, men det er det ikke. Jeg gør fx rent og har tidligere arbejdet med salg. Nu ved jeg, at jeg skal have mere fokus på, hvad jeg søger efter og skrive indhold ift. det job, jeg vil have. Jeg skal skrive om mine interesser, og hvem jeg er. Jeg vil ændre nogle oplysninger, men jeg vil også være mere aktiv på min profil. Jeg troede kun, LinkedIn var til at finde et job med. Jeg skal også like og kommentere nogle opslag.”

EKSPERTENS TIPS TIL LINKEDIN

Hav et godt billede
Billedet skal vise dit ansigt, som du ser ud, når du er på arbejde. Dit ansigt skal være placeret centralt og ikke fremstå i skygge, hvis det fx er taget i modlys.

Indsæt et baggrundsbillede
Et baggrundsbillede er en effektiv måde at skille sig ud og vise, hvad du beskæftiger dig med.

Lav en god overskrift
Overskriften er det første en bruger læser om dig, og den indgår i søgninger. Her kan du brande dig og dine kompetencer i stedet for blot en jobtitel eller et studie. Er du under uddannelse, så vis retning ved at skrive, hvad du er på vej til at blive.

Dit resumé
Skriv her, hvilken rejse du er på. Hvad er du ved at lære og på vej til at blive? Skriv fx om de branchespecifikke programmer, du lærer. Nævn gerne branchespecifikke kompetencer. Skriv om din motivation for en karriere inden for det område. Fortæl det vigtige først. De første 96 tegn er synlige på mobil, uden man skal trykke ’Læs mere’. På en computer er det de første fire linjer.

Afstem din LinkedIn-profil og dit cv
66 procent af arbejdsgiverne researcher en ansøger på LinkedIn, inden de indkalder til samtale, viser rapport fra Konsulenthuset ballisager. Der skal ikke være forskelle i dit cv og det, der står i din LinkedIn-profil. Der må ikke være hul i cv’et efter ungdomsuddannelsen. Har du et hul, så kontakt FTFa og få råd om, hvordan du formidler det.

Anerkendelser og anbefalinger
Anerkend andres kompetencer, og bed tidligere og nuværende kolleger og chefer om at skrive en anbefaling via LinkedIn.

Brug tid på LinkedIn, og bliv synlig
Af brugerne på LinkedIn er 90 procent passive læsere. 9 procent giver likes, deler eller kommenterer, mens kun 1 procent laver indlæg og artikler. Det tager tid at lave indhold, men det giver synlighed.

top

Afspiller nu: