3 – Lav din forretningsmodel
Det er ikke nok at have en god idé. Din idé skal kunne realiseres. En forretningsmodel viser, hvordan du skaber værdi for dine kunder og for din virksomhed, og hvordan du helt praktisk har tænkt dig at gøre det. Det er altså en model over, hvordan din virksomhed er eller bliver levedygtig. En forretningsmodel tager bl.a. højde for virksomhedens økonomi, værdiskabelse, samarbejdspartnere, kunder og marketing.
Der er mange tilgange til forretningsmodellen. En model, der ofte bliver brugt, er Business Model Canvas. Modellen er frit tilgængeligt på nettet.
4 - Test din idé
Ved du, hvordan dine kunder tænker, og hvad der er vigtigt for dem? Mange iværksættere vil gerne have et færdigt produkt, før det testes hos brugerne. Men det er risikabelt og kan være en dyr fornøjelse at investere tid og penge i at udvikle din idé uden at have føling med kunderne. Du risikerer nemlig, at du bliver for optaget af, hvad du selv mener, produktet skal kunne, frem for at spørge, hvad kunderne rent faktisk ønsker.
Så prøv løbende din idé af hos folk i dit netværk eller potentielle kunder og tilret din idé efter den feedback, du får. På den måde sikrer du, at du har et kundepotentiale, der kan se værdien af det, du laver, samtidig med at du forfiner og udvikler din idé.
5 - Vælg dit navn og køb et domæne
Hvad skal din virksomhed hedde? Du kan med fordel tænke markedsføring ind, når du vælger navnet til din virksomhed, uanset om dine forretningsambitioner er store eller små. Fortæller dit navn fx noget om, hvad du sælger, er det lettere for kunderne at huske, hvad du tilbyder. Husk altid at undersøge om andre allerede bruger dit navn. Søg fx hos DK-Hostmaster.Et domæne koster ca. 50kr, så det er en god og billig investering at købe det hurtigt, så andre ikke har snuppet det navn, du har bygget din idé op omkring. Der findes en række udbydere af domæner, men alle danske domæner bliver registreret hos DK-Hostmaster. Overvej, om du vil købe et eller flere – eksempelvis andre domænenavne, der minder om dit navn, eller andre domæner fx .com, .org, .nu eller .se, hvis du fx planlægger rette dig mod det svenske marked.
Hedder din virksomhed fx Effektiv Erhvervscoaching og dit navn er Claus Hansen, kan du købe en række domæner, der hedder: effektiverhvervscoaching.dk, effektivcoaching.dk, claushansen.dk, claushansencoaching.dk, coaching.nu, claushansencoaching.se
Rådene er givet af Anne Bay, der er jobrådgiver i FTFa’s kunstteam. Hun har fokus på iværksætteri og selvstændig virksomhed.