
JOBPARADOKS KRÆVER NY VIDEN OM ARBEJDSMARKEDET
Et af omdrejningspunkterne i samarbejdet med de faglige organisationer er, at vi i fælleskab bliver klogere på vores medlemmer. Det er en forudsætning for, at vi hele tiden kan tilbyde medlemmerne kvalificeret rådgivning.
Her kan du læse om vores seneste samarbejde med Danske Tandplejere, der oplever et jobparadoks i branchen.
VIDEN ER VORES FUNDAMENT - OG FORPLIGTELSE
Vejledning uden viden er som at ride uden hest. Derfor gør vi os umage med at være opdaterede på medlemmernes arbejdsmarked, så de kan få åbnet op for en bred vifte af muligheder i deres arbejdsliv.
Det ser vi som vores forpligtelse for at være medlemmernes sparringspartner i arbejdslivet.
Jobparadoks kræver proaktiv tilgang
Tandplejerne er en medlemsgruppe med et jobparadoks. Vi kalder det et jobparadoks, når vi har en gruppe ledige medlemmer inden for en branche, hvor arbejdsgiverne samtidig efterspørger arbejdskraft.
Derfor har vi valgt at sætte ekstra kræfter ind for at blive klogere på både tandplejerarbejdsmarkedet og medlemmerne.
Metoden, vi har valgt, er at gå direkte til kilderne for at forstå, hvordan de oplever situationen.

Hvad siger arbejdsgiverne?
Overtandlægerne er dem, der typisk ansætter tandplejere. Derfor har vi ringet til en masse overtandlæger for at tale med dem om, hvor mange tandplejere, de har ansat, og hvilke opgaver de løser.
Det giver os en indsigt i tendenserne for, hvad...

Hvad siger medarbejderne?
Vores ledige medlemmer søger løbende nye jobs. Men hvordan har de det, og hvad rører sig hos dem? Det ringede vi også spurgte vores ledige tandplejere om.
Samtalerne med vores medlemmer giver os en førstehåndsviden om, hvilket arbejdsliv de ledige...
KORT OM TANDPLEJERE OG DERES UDFORDRINGER OG MULIGHEDER
Tandplejere er efterspurgte, men mange skifter spor relativt tidligt i arbejdslivet.
Vi kan være med til at medlemmet kan få afklaret, hvilken retning han eller hun vil gå i. Og vi kan være med til at åbne døre ind til nye arbejdsområder, hvor de kan bruge deres kompetencer.
MEDLEMMERNE FØLER SIG SET
At være a-kasse i dag er meget mere og andet end at udbetale dagpenge og kontrollere jobsøgning. Vi vil allerhelst være en ligeværdig sparringspartner, som indgyder vores medlemmers tillid.
Opkaldene til medlemmerne er vores måde at vise omsorg og interesse for vores medlemmer og deres situation. Heldigvis er det også det, medlemmerne har givet udtryk for, når vi har talt med dem: En glæde over at vi tager os tid til dem og en oplevelse af, at de bliver set som hele mennesker.
